Máš FOMO aj ty? Takto z toho vyviazneš
Mladí ľudia často trpia FOMO (Fear of Missing Out - Strach z toho, že niečo premeškáš") pretože sú vo fáze svojho života, keď sa snažia zistiť, kto sú a aké sú ich záujmy, talenty, aj silné stránky. Sú tiež vo fáze, keď sa snažia nájsť si svoje miesto v spoločnosti a budovať svoje sociálne vzťahy. Hovorí ti to niečo? Poď o FOMO čítať viac!
S dnešnou intenzívnou úrovňou digitálnej komunikácie a sociálnych médií, môžeš často pozorovať, čo robia ostatní ľudia v tvojom živote, ako napríklad, aké fotky z party postujú, kde všade cestujú a iné zábavky. To môže spôsobiť, že sa mnohí cítia menejcenní, keďže sa zdá, že práve tí druhí majú zábavnejší a zaujímavejší život ako ty. Cítiš sa podobne?
Okrem toho, súčasná kultúra rýchleho konzumovania obsahu a kultúra kvázi celebrít vytvára tlak na mladých ľudí, aby mali vždy najnovšie veci a aby sledovali tie najnovšie trendy a udalosti.
Celkovo sa dá povedať, že FOMO u mladých ľudí vzniká z kombinácie pocitov sociálnej izolácie a tlaku spoločnosti na to, aby boli vždy "v obraze". Je dôležité, aby si si aj ty uvedomil/a, že každý žije iný život a že každý z nás má svoju vlastnú cestu a tempo. Môže byť užitočné skúsiť sa sústrediť na to, čo je pre teba skutočne dôležité a nájsť zdroje radosti a spokojnosti v týchto oblastiach.
Čo je vlastne FOMO?
Mladí ľudia ako ty majú FOMO (Fear Of Missing Out) zrejme aj preto, že sú často vystavení množstvu informácií a možností prostredníctvom sociálnych médií a technológií. Na sociálnych médiách vidíš iných ľudí, ktorí majú zaujímavé skúsenosti, navštevujú rôzne spoločenské akcie alebo podnikajú zaujímavé cesty a ty si často myslíš, že by si mal/a byť IN, inak ti dačo ujde.
Táto rýchla doba, keď svetu vládnu IT technológie, prináša aj pocit, že všetko je k dispozícii okamžite a že by si mal/a byť stále online a k dispozícii pre všetkých ostatných. Mladí ľudia sa tak boja, že budú vylúčení z niečoho zaujímavého, ak nebudú aktívni na sociálnych médiách, alebo nebudú mať prístup k najnovším trendom a zážitkom.
Okrem toho môžeš mať pocit, že ak nebudeš aktívny/a na sociálnych sieťach a nebudeš sledovať, čo sa deje okolo teba, stratíš spojenie s priateľmi a ostatnými rovesníkmi. FOMO môže byť aj dôsledkom neistoty v sebe samom, nedostatku sebavedomia a snahy o potvrdenie svojej identity cez to, čo robia a koho poznajú.
V konečnom dôsledku je FOMO bežným pocitom, ktorý môže mať každý, nie iba mladí ľudia, ae pokojne aj rodičia. Je dôležité si uvedomiť, že toto je len pocit a že nie je potrebné byť všade pri každej spoločenskej akcii alebo mať prístup k najnovším technologickým trendom. Podstatné je nájsť rovnováhu medzi online a offline svetom a uvedomiť si, že tvoje vlastné skúsenosti a naozajstné vzťahy s inými ľuďmi sú tie najdôležitejšie.
Ako to vníma študentka Dominika (19)?
“Starší a skúsenejší odo mňa mi často vravia, že sa mám ukľudniť, že mám spomaliť a že sa nemám kam ponáhľať. Som vo fáze života, kedy jasne vidím všetky tie možnosti, ktoré mi svet ponúka - cestovať, začínať biznisy, zúčastňovať sa kadejakých akcií. To všetko mám takmer na dosah a veľakrát sa zúfalo chytám každej príležitosti, akoby už žiadna iná nikdy nemala prísť.”
Názor odborníčky
Toto by Dominike poradila Wellbeing koučka a konzultantka Zuzana Reľovská:
“Chceš zmeniť svet a nevieš, kde začať. Všetko je na dosah a ty sa nevieš rozhodnúť, čo bude najlepšie pre teba a pre tvoje okolie. Čo sa stane, ak sa rozhodneš nesprávne? Ak zistíš, že tvoja voľba nepriniesla to, čo si očakávala, zmeň voľbu alebo svoje očakávania. A čo sa stane, ak sa nerozhodneš? Zasekneš sa v zvažovaní pre a proti, analyzovaní možných výsledkov a následkov a nikdy nezistíš, či by ta to bavilo, či by si v tom uplatnila svoj talent, alebo objavila nový a či by to celé pomohlo tebe a iným cítiť sa lepšie.
V čase neobmedzených možností je dobré porozmýšľať, aké príležitosti môžu tvoj život obohatiť z dlhodobejšieho hľadiska, čo sa z nich môžeš naučiť a ako to neskôr zužitkovať. A potom sa už len do toho pustiť spôsobom Act + Reflect. Teda urobíš malý krok a zamyslíš sa, ako ti to sedí, či je to správny smer, či potrebuješ zmeniť niečo v prístupe alebo v tvojej investície do aktivity a vedome sa rozhodneš pre další krok.”
Autor: Adela Jasenovcová